PUBLICACIONES

  • Carcamo-Oyarzun, J., Henriquez-Alvear, L., Martinez-Lopez, N., Rivera-Gutierrez, C., Salvo-Garrido, S., Candia-Cabrera, P., & Vargas-Vitoria, R. (2024). Valores referenciales para interpretar la evaluación de la competencia motriz a través del test MOBAK 5-6. Retos, 59, 119–129. https://doi.org/10.47197/retos.v59.105870

  • Ortega-Benavent, N., Menescardi, C., Cárcamo-Oyarzún, J., & Estevan, I. (2024). ¿La percepción de competencia y alfabetización motriz median la relación entre la competencia motriz y la práctica de actividad física?? Revista de Psicodidáctica, 29(2), 158-165. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2024.03.001

  • Martinez-Lopez N, Estevan I, Candia-Cabrera P., Aguilar-Farias N., & Carcamo-Oyarzun J. (2024). Motor competence and compliance with physical activity recommendations in Chilean schoolchildren. Frontiers in Psychology, 15,1371766. doi: 10.3389/fpsyg.2024.1371766
     
  • Aguilar-Farias, N., Miranda-Marquez, S., Toledo-Vargas, M., Sadarangani, K. P., Ibarra-Mora, J., Martino-Fuentealba, P., Carcamo-Oyarzun, J., Cristi-Montero, C., Rodríguez-Rodríguez, F., Guarda-Saavedra, P., Balboa-Castillo, T., Von Oetinger, A., & Cortinez-O’Ryan, A. (2024). Results from Chile’s 2022 report card on physical activity for children and adolescents. Journal of Exercise Science & Fitness, 22(4), 390-396. https://doi.org/10.1016/j.jesf.2024.07.004 
     
  • Cumilef-Bustamante, P., Millalonco, Ó., Díaz-Alvarado, M., Rivera-Gutiérrez, C., Henríquez-Alvear, L., Cárcamo-Oyarzun, J., & Delgado-Floody, P. (2023). Association between weight status and motor competence in schoolchildren from Chilean Patagonia. Nutrición Hospitalaria, 41(3), 567-573. https://doi.org/10.20960/nh.04916 
     
  • Pavez-Adasme, G., Chambilla, R. ., Grez, C., Cárcamo-Oyarzún, J., Poblete-Valderrama, F., Párraga-Montilla, J., & Gómez-Álvarez, N. (2024). Dominio físico de la alfabetización motriz y su relación con el disfrute en clases de Educación Física de estudiantes de 5to y 6to grado. Retos, 51, 1478–1485. https://doi.org/10.47197/retos.v51.101568 

  • Carcamo-Oyarzun, J., Herrmann, C., Gerlach, E., Salvo-Garrido, S., & Estevan, I. (2023). Motor
    competence, motivation and enjoyment in physical education to profile children in relation to
    physical activity behaviors. Physical Education and Sport Pedagogy; 1-14. doi:
    10.1080/17408989.2023.2265399

  • Carcamo-Oyarzun, J., Salvo-Garrido, S., &; Estevan, I. (2023). Actual and Perceived Motor
    Competence in Chilean Schoolchildren before and after COVID-19 Lockdowns: A Cohort
    Comparison. Behavioral Sciences, 13(4); doi:10.3390/bs13040306

  • Gonzalez-Huenulef, Y., Martino-Fuentealba, P., Bretz, K., Ferbol, C., & Carcamo-Oyarzun, J. (2023).
    Competencia motriz real y percibida en niños y niñas de la Patagonia Chilena: La percepción del
    estudiantado y del profesorado de Educación Física. Retos, 50, 290–297; doi:
    10.47197/retos.v50.99781

  • Carcamo-Oyarzun, J., Peña-Troncoso, S., & Cumilef-Bustamante, P. (2022). Validez de contenido de la Batería MOBAK para la evaluación del eje curricular de habilidades motrices en Educación Física. Estudios Pedagógicos, 48(1), 309-322. doi: 10.4067/S0718-07052022000100309

  • Quintriqueo-Torres, J.; Menares-Quiroz, D.; Aguilar-Farias, N.; Salvo-Garrido, S.; Carcamo-Oyarzun, J. (2022). Differences in Motor Competence of Chilean Schoolchildren According to Biological and Sociocultural Correlates. Children, 9(10), 1482; doi: 10.3390/children9101482

  • Delgado-Floody, P., Soto-García, D., Caamaño-Navarrete, F., Carter-Thuillier, B., & Guzmán-Guzmán, I. P. (2022). Negative Physical Self-Concept Is Associated to Low Cardiorespiratory Fitness, Negative Lifestyle and Poor Mental Health in Chilean Schoolchildren. Nutrients, 14(13), 2771.
    https://doi.org/10.3390/nu14132771

  • Müller, C., Candia-Cabrera, P., Casas-Sotomayor, F., & Carcamo-Oyarzun, J. (2022). La competencia motriz real y percibida en contexto de ruralidad según el sexo y la participación deportiva extraescolar. Cuadernos de Psicología del Deporte, 22(2), 268–281. doi:10.6018/cpd.482421

  • Delgado-Floody, P., Chirosa-Ríos, L., Caamaño-Navarrete, F., Valdés-Badilla, P., Herrera-Valenzuela, T., Monsalves-Álvarez, M., Núñez-Espinosa, C., Castro-Sepulveda, M., Guzmán-Muñoz, E., Andrade, D.C., and Álvarez, C. (2022). Concurrent training and interindividual response in women with a high number of metabolic syndrome risk factors. Frontiers in Physiology 13:934038. doi: 10.3389/fphys.2022.934038

  • Rodríguez-Briceño, D., Castro-Vilugron, F., Díaz-Alvarado, M., & Carcamo-Oyarzun, J. (2022). La competencia motriz en estudiantes chilenos de 3° y 4° de educación básica. Aprendizajes esperados versus realidad. Retos, 44, 515-524. doi:10.47197/retos.v44i0.91095

  • Aguilar-Farias, N., Toledo-Vargas, M., Miranda-Marquez, S., Cortinez-O’Ryan, A., Martino-Fuentealba, P., Cristi-Montero, C., Rodriguez-Rodriguez, F., Guarda-Saavedra, P., Del Pozo Cruz B., & Okely, A.D. (2021). Associations Between Movement Behaviors and Emotional Changes in Toddlers and Preschoolers During Early Stages of the COVID-19 Pandemic in Chile. Frontiers in Pediatrics, 9, 667362. doi: 10.3389/fped.2021.667362

  • Martinez-Lopez, N., Espinoza-Silva, M., & Carcamo-Oyarzun, J. (2021). Competencia motriz en escolares de primer y segundo año de primaria en la región de Araucanía, Chile. Pensar en Movimiento, 19(2),e45621. doi: 10.15517/pensarmov.v19i2.45621

  • Salinas-Rehbein, B., & Cancino, M. (2020). Contacto social en personas mayores en tiempos de pandemia. Revista médica de Chile, 148(11), 1703-1704. doi: 10.4067/S0034-98872020001101703